Hoppa till textinnehållet

Anmäl konto till kontoregistret

  • Anmäl kontot med BankID så blir det aktivt för insättning inom två bankdagar
  • Du måste vara 18 år för att göra en kontoanmälan
  • Du kan anmäla konto från alla svenska banker

När du anmäler ditt konto till vårt kontoregister så får du utbetalningar från företag, myndigheter och kommuner direkt till ditt konto. Pengarna betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Din kontoanmälan innebär inte att du blir kund hos oss.

Kund hos oss? Se om ditt konto redan är anmält

Se om ditt konto är anmält - Internetbanken

1. Logga in i din internetbank hos Swedbank eller sparbank

2. Klicka på den blå fliken till höger - Fråga oss

3. Skriv in sökordet "Kontoanmälan"

Se om ditt konto är anmält - Mobilbanken (appen privat)

1. Logga in i din mobilbank hos Swedbank eller sparbank

2. Klicka på Kundservice högst upp till höger

3. Klicka på Fråga oss i mitten av sidan

4. Skriv in sökordet "Kontoanmälan"

* Webbsidan öppnas i ett nytt fönster. Kontoanmälan drivs av Swedbank och sparbankerna i samarbete med Posti Messaging AB.

Så anmäler du ditt konto till kontoregistret

Du saknar BankID

Du som inte har BankID kan göra din kontoanmälan, med ID-kort, på något av våra kontor.

Du är under 18 år

Du som inte har fyllt 18 år kan göra din kontoanmälan, tillsammans med en förälder/vårdnadshavare, på något av våra kontor.

Du har samordningsnummer

Du som har samordningsnummer, istället för personnummer, kan göra din kontoanmälan utan e-legitimation digitalt. Har du konto hos oss blir kontot aktivt för insättning inom två bankdagar. Annars kan det ta upp till tre bankdagar.

Du har konto i utländsk bank

Vill du anmäla ditt konto i en utländsk bank kan du göra det på något av våra kontor. Men kontrollera först att företaget du ska få pengar från kan göra utlandsbetalningar.

Kontoanmälan företag

Företag som vill anmäla sitt konto till kontoregistret behöver besöka ett Swedbank- eller sparbankkontor. Observera att arbetsgivare, företag och andra banker inte kan anmäla en privatpersons konto. Kontoanmälan ska göras av privatpersonen själv. 

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta din kundansvarige eller besöka ett Swedbank- eller sparbankkontor så hjälper vi till.

Våra konton

Hos oss kan du skaffa oss flera olika konton, till exempel privatkonto, valutakonto, sparkonton och ungdomskonto. Läs mer om våra kontan, hur du beställer ett kontoutdrag med mera.

Konton för in- och utbetalningar

Frågor och svar om kontoanmälan

  • Nej, du behöver inte vara kund hos oss. Du kan ha kontot i vilken svensk bank som helst.

  • Ja. Du behöver anmäla ditt konto till vårt kontoregister för att det ska bli aktivt för insättningar - även om du redan är kund hos oss. 

  • Du anmäler ditt konto i internetbanken, precis som du gjorde med ditt tidigare konto. Det gamla kontonumret ersätts automatiskt av det nya. 

    Anmäl nytt konto till kontoregistret

  • Kontoanmälan för dödsbo kan endast göras på ett Swedbank- eller sparbankkontor av företrädare för dödsbo (dödsbodelägare). För att kontoanslutning ska fungera måste dödsboet stå som ägare av kontot.

  • Nej, det tas inte ut någon avgift när du gör en kontoanmälan.

  • På samma sätt som om du skulle haft kontot hos oss, det vill säga i internetbanken. Clearing-, konto- och plusgironummer skrivs i en rak följd utan bindestreck, punkter eller mellanslag.
     
    Swedbank och sparbankerna har fem siffror i clearingnumret - övriga banker fyra siffror. Clearingnummer anges inte för personkonto i Nordea och plusgiro.
  • Nej. Arbetsgivare, företag och andra banker kan inte anmäla privatpersoners konton. Kontoanmälan ska göras av dig personligen. 

  • God man kan hjälpa sin klient att göra en kontoanmälan på ett Swedbank- eller sparbankskontor. För att kontoanslutning ska fungera måste klienten/mottagaren stå som ägare av kontot. Det är alltså inte möjligt för en god man att anmäla ett konto som inte tillhör den person som utbetalningarna kommer att avse.
     

  • Nej, inte idag. Men vi jobbar på en lösning för detta. 

  • Detta kan bero på att:

     

    1) du har anmält kontot för nära utbetalningsdatumet.

    2) utbetalaren använder ett eget kontoregister. I dessa fall måste du anmäla ditt konto till utbetalaren. Exempel är Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. 

    Försäkringskassan - Mina sidor

    Pensionsmyndigheten - Mina sidor

     

  • Om du är kund hos oss så skaffar du - kostnadsfritt - Mobilt BankID i internetbanken. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, till exempel när du ska göra en kontoanmälan.

    Skaffa Mobilt BankID

     

    Är du kund hos annan bank så kontakta denna bank för information om hur du gör. 

  • Nej, det går inte. Du kan endast göra en kontoanmälan med BankID, Mobilt BankID och Telias e-leg.

    Telias e-legitimation (telia.se)

Kontoanmälan - anmäl ditt konto