Anmäl konto till kontoregistret & lös in avi
Genom kontoregistret får du utbetalningar från din arbetsgivare eller från vissa myndigheter, kommuner och företag direkt till ditt konto. Det kan vara till exempel utbetalning av lön från din arbetsgivare eller studiemedel från CSN. Pengarna betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem. Du kan även lösa in din avi som du fått hemskickad.
Du behöver inte vara eller bli kund hos oss för att anmäla ditt konto till vårt kontoregister. Anmäl kontot med BankID, så blir det aktivt för insättning inom 2 vardagar. Om du ändrar bankkonto så får du även andra utbetalningar till det kontot. Till exempel din lön om den betalas ut via Swedbanks lön- och utbetalningssystem.
Guide – så ansluter du ditt konto till Swedbanks kontoregister
Lös in utbetalningsavi online
- Privatperson som är över 18 år kan lösa in kontantavi/värdeavi online.
- Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin.
- Legitimera dig med BankID eller säkerhetsdosa.
Obs! Avin kan enbart lösas in online om den är utställd av Swedbank eller sparbankerna.
Guide – lös in avi digitalt
Du som är kund hos Swedbank eller sparbankerna kan även via appen kontrollera/ändra/anmäla konto till kontoregistret, eller lösa in din utbetalningsavi. Gör så här: Logga in i appen, klicka via menyn till valet Profil och sedan Utbetalningar för att utföra ditt ärende.
Se om ditt konto redan är anmält
Se om ditt konto är anmält i internetbanken eller Serviceportalen
- Klicka på ”anmäl konto till kontoregistret” ovan.
- Efter inloggning visas befintligt anslutet konto.
- Om konto saknas eller du vill ändra kontoanslutning, lägg till ditt konto.
Se om ditt konto är anmält i appen
- Logga in i din app hos Swedbank eller sparbank.
- Klicka på Kundservice via menyn.
- Klicka på Konton.
- Klicka på "Anmäla konto till Swedbanks kontoregister" i listan som visas.
- Anslutet konto visas. (Om du vill ändra konto klickar du på "Logga in och ändra konto")
Har du problem att logga in? Det kan bero på följande:
Du har inte internetbank i Swedbank/sparbank, samt:
- Har samordningsnummer istället för personnummer
- Bor utomlands
- Har skyddade personuppgifter
- Saknar Mobilt BankID
- Har enbart tillgång till BankID på Kort eller BankID på Fil
Gör så här: Om något av ovanstående stämmer för dig, behöver du logga in till vårt kontoregister.
Du har inte privat internetbank i Swedbank/sparbank, samt:
- Är företagsanvändare i Swedbank/Sparbank internetbank och har en inloggningsmetod från en annan bank.
- Är kund i fristående Sparbank utanför samarbetet med Swedbank/Sparbankerna (t ex Sparbanken SYD)
Gör så här: Vid dessa fall kan du istället logga in till Serviceportalen. Lös in avi och registrera konto. Obs! Använd inte den länken om du redan är kund i Swedbank/Sparbankerna.
Anmäla konto kontoregistret – så går det till
Du är under 18 år
Du som inte har fyllt 18 år kan göra din kontoanmälan, tillsammans med en förälder/vårdnadshavare, på något av våra kontor.
När du fyllt 18 år
Har du ett ungdomskonto hos oss behöver du uppgradera det till ett privatkonto för att kunna anmäla ditt konto till kontoregistret digitalt. Välkommen in på ett kontor så hjälper vi dig.
Du har konto i utländsk bank
Vill du anmäla ditt konto i en utländsk bank kan du göra det på något av våra kontor. Men kontrollera först att företaget du ska få pengar från kan göra utlandsbetalningar.
Du saknar BankID
Du som inte har BankID kan göra din kontoanmälan, med ID-kort, på något av våra kontor.