— Detta är ett bra sätt att få erfarenhet och utveckla kunskaperna jag fått genom min utbildning. Ölands Bank är också en bank jag är bekant med eftersom jag är från ön. Det är också spännande att få testa på något nytt, säger hon.  

Teresia, vad jobbar du med på banken?

— Jag är jobbar som kundrådgivare och tar emot kunder som inte har bokat tid och hjälper till med vardagliga bankärenden.

Hur ser en vanlig dag ut?

— Jag börjar med att öppna upp och förbereda inför dagen. Därefter är det öppet och kunderna kommer mellan 10-13, förutom på torsdagar då vi har öppet 10-18. När kassan är stängd så kan det finnas efterarbete som behöver göras och då jobbar jag vidare med det.

Vad utmärker teamet du jobbar i?

— Alla är väldigt lösningsorienterade och vill alltid hitta en så bra lösning på kundens ärende som möjligt. Vi stöttar också varandra genom att alla i teamet hjälps åt och ställer upp för varandra. Sen är teamet väldigt inkluderande – jag kände mig välkommen från dag ett.

Du började här i juni 2024, vad har du för intryck av banken så här långt?

— Det är en trevlig arbetsplats med en bra gemenskap, där alla ställer upp och hjälper till om det behövs.

Vad är det bästa med ditt jobb?

— Att få träffa kunder och hjälpa till i deras vardag.

Och det mest utmanande?

— Det är att man inte kan förbereda sig på vilka ärenden som kunderna kommer in med, utan vi får vara väldigt lösningsorienterade när väl kunden är inne. Det är något som är utmanande men också väldigt kul eftersom jag får lära mig lite om allt. Det är även en bra grund att kunna bygga vidare på om man skulle vilja det.

Har du lärt dig något nytt sedan du började här, i så fall vad?

— Eftersom jag inte hade så mycket erfarenhet av bankverksamheten sedan tidigare så är det mycket som är nytt. Alltifrån hur man beställer nytt BankID till in- och uttag av kontanter, men också att guida kunden då kunden många gånger kan lösa ärendet enkelt själv via sina egna kanaler.