Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Svårt att komma i gång med appen och internetbanken?
Här får du hjälp! Vi har samlat enkla guider som hjälper dig att utföra dina bankärenden digitalt, till exempel betala räkningar, köpa och sälja fonder och komma igång med Swish.
BankID
Skaffa Mobilt BankID via mobil eller surfplatta
- Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
- Öppna Ölands Bankappen
- Tryck på ”Ändra inloggningssätt” på logga in-sidan
- Välj ”Beställ nytt Mobilt BankID”
- Logga in med ditt befintliga Mobila BankID eller din säkerhetsdosa.
- Välj vilken enhet (samma eller annan) du ska beställa ditt nya Mobila BankID till.
- Läs igenom och godkänn villkoren. Observera att villkoren är på svenska.
- Följ sedan instruktionerna.
- Skriv in en säkerhetskod i BankID-appen. Klart!
Skaffa Mobilt BankID via datorn
1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
2. Logga in på internetbanken via olandsbank.se med ditt befintliga Mobila BankID eller din säkerhetsdosa. OBS! Du kan bara använda dator för att beställa eller förnya Mobilt BankID via internetbanken.
3. Tryck på Övriga tjänster i menyn och välj sedan Mobilt BankID.
4. Tryck sedan på Beställ Mobilt BankID under Mobilt BankID. Läs och godkänd villkoren, observera att villkoren är på svenska. Har du loggat in med Mobilt BankID, signera med den enhet som du loggade in med.
5. Följ sedan instruktionerna på skärmen. Nu skannar du med den enhet som du ska beställa till. Klart!
Beställ BankID till unga i appen
- Skaffa Mobilt SäkerhetsID med hjälp av förmyndarens app.
- Barnet börjar med att ladda ner appen och BankID säkerhetsapp i sin mobil och inväntar sedan steg 5.
- Du som vårdnadshavare loggar in i appen och klickar på Profil och sedan Hantera barns tjänster.
- Ange ditt barns personnummer i fältet Lägg till barn, eller klicka på namnet om det visas. Tryck på Aktivera Mobilt SäkerhetsID och läs villkoren. Observera att villkoren är på svenska. Godkänn villkoren och fortsätt följa stegen för att godkänna tjänsten.
- Välj Hämta ID till annan enhet. En QR-kod visas, barnet skannar in den via BankID-appen med sin mobilkamera.
- Barnet startar sin BankID-app och klickar på Aktivera BankID för att starta igång kameran på sin mobil. Kameran riktas mot QR-koden som vårdnadshavaren fick i sin enhet.
- Barnet väljer sedan en personlig säkerhetskod. Klart!
Ändra från Mobilt SäkerhetsID till Mobilt BankID i appen
Med vårdnadshavarens medgivande kan barn över 12 år uppgradera till att även kunna använda sitt BankID utanför banken, till exempel för vårdtjänster och skola.
- Du som vårdnadshavare loggar in i appen och klickar på Profil och sedan Hantera barns tjänster.
- Välj det barn som du ska tillåta tjänsten för. Klicka på Läs mer och tillåt under Mobilt BankID och följ instruktionerna. Läs villkoren och godkänn. Observera att villkoren är på svenska.
- Nu loggar barnet in i sin app, följande instruktioner är till barnet.
- Tryck på menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Profil.
- Tryck på Mobilt BankID, sedan på Beställ Mobilt BankID.
- När barnet valt en personlig säkerhetskod är det klart!
Aktivera utökad användning i appen
- Logga in i appen med det Mobila BankID du vill utöka.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Övriga tjänster.
- Tryck på Mobilt BankID.
- Tryck på Utöka användning av Mobilt BankID.
- Tryck på knappen Utöka Mobilt BankID.
- Välj det Mobilt BankID som ska utökas (det du är inloggad med). Tryck på fortsätt.
- Välj hur du vill aktivera; med hjälp av din dosa, kodkort eller ID-handling (ej körkort). Tryck på Fortsätt. Har du inget kodkort, gå till Övriga tjänster > Mobilt Bank ID > Kodkort > Beställ
- Följ instruktionerna och aktivera med din dosa, kodkort eller ID-handling som du valde att fortsätta med. Klar!
Aktivera utökad användning i internetbanken
- Logga in i internetbanken med det Mobila BankID du vill utöka.
- Tryck på Övriga tjänster i menyn.
- Tryck på Mobilt BankID.
- Tryck på Aktivera utökad användning av Mobilt BankID.
- Tryck på knappen Utöka Mobilt BankID.
- Välj det Mobilt BankID som ska utökas (det du är inloggad med). Tryck på fortsätt.
- Välj hur du vill aktivera; med hjälp av din dosa, kodkort eller ID-handling (ej körkort). Tryck på Fortsätt. Har du inget kodkort, gå till Övriga tjänster > Mobilt Bank ID > Kodkort > Beställ
- Följ instruktionerna och aktivera med din dosa, kodkort eller ID-handling som du valde att fortsätta med. Klar!
Försäkra
Teckna hemförsäkring i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.Tryck på Försäkra.
- Tryck på Hemförsäkring.
- Välj boendeform och typ av hemförsäkring.
- Teckna hemförsäkringen genom att följa instruktionerna.
Teckna hemförsäkring i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Försäkra.
3. Under Teckna ny försäkring, tryck på Hem och välj boendeform.
4. Välj typ av hemförsäkring och Se ditt pris.
5. Teckna hemförsäkringen genom att följa instruktionerna.
Teckna fordonsförsäkring i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Försäkra.
- Tryck på Fordonsförsäkring.
- Välj typ av fordon och skriv in registreringsnummer.
- Teckna fordonsförsäkringen genom att följa instruktionerna.
Teckna fordonsförsäkring i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- I menyn, tryck på Försäkra.
- Under Teckna ny försäkring, tryck på Fordon och välj typ av fordon.
- Skriv in registreringsnummer och Se ditt pris.
- Teckna fordonsförsäkringen genom att följa instruktionerna.
Kort och betala
Ersätt befintligt bankkort i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på menyn (tre streck) längst upp på skärmen. Välj Kort.
- Tryck på Ersätt befintligt bankkort.
- En chatt som guidar dig kring kortersättning börjar.
- I många fall kan kortbeställningen göras direkt i chattkonversationen.
Ersätt befintligt bankkort i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- Tryck på Chatta med oss i den blåa fliken längst till höger.
- Skriv “Nytt kort” i meddelandefältet och följ instruktionerna i chatten. I många fall kan kortbeställningen göras direkt i chattkonversationen.
Betala en räkning - i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Betala och överföra.
- Välj vilket konto pengarna ska betalas från.
- Välj vilket giro eller konto pengarna ska betalas till.
- Fyll i belopp.
- Välj när pengarna ska nå mottagaren.
- Fyll i Meddelande eller OCR-nummer.
- Om du vill, gör en Egen anteckning.
- Lägg till och Godkänn. Klart!
Du kan också betala en räkning i appen genom att Skanna fakturauppgifter.
Betala en räkning - i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- Tryck på Betala och överföra.
- Tryck på Ny betalning/överföring.
- Välj vilket konto pengarna ska betalas från.
- Välj vilket giro eller konto pengarna ska betalas till.
- Fyll i belopp.
- Välj när pengarna ska nå mottagaren.
- Fyll i Meddelande eller OCR-nummer.
- Om du vill, gör en Egen anteckning.
- Lägg till och Godkänn. Klar!
Låna
Ansök om lånelöfte i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Lån.
- Tryck på Nytt lån.
- Under Skaffa lånelöfte, tryck på Läs mer och ansök.
- Följ instruktionerna – att ansöka tar cirka 10 minuter.
Ansök om lånelöfte i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- I menyn, tryck på Lån.
- Tryck på Nytt lån.
- Under Skaffa lånelöfte, tryck på Läs mer och ansök.
- Följ instruktionerna – att ansöka tar cirka 10 minuter.
Ansök om privatlån i appen
- Logga in i appen.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Lån
- Tryck på Nytt lån.
- Under Ansök om privatlån, tryck på Läs mer och ansök.
- Följ instruktionerna – att ansöka tar cirka 5 minuter.
Ansök om privatlån i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- I menyn, tryck på Lån.
- Tryck på Nytt lån.
- Under Ansök om privatlån, tryck på Läs mer och ansök.
- Följ instruktionerna – att ansöka tar cirka 5 minuter.
Spara
Öppna Fasträntekonto i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Konton.
3. Under Sparande och placeringar, tryck på Öppna nytt sparkonto.
4. Tryck på Öppna nytt Fasträntekonto och följ instruktionerna. Klart!
Öppna investeringssparkonto (ISK) i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på Öppna nytt konto.
5. Tryck på Öppna konto för värdepapper.
6. Tryck på Öppna nytt ISK och följ instruktionerna. Klart!
Öppna investeringssparkonto (ISK) i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Spara och placera.
3. I den utfällda menyn, tryck på Översikt.
4. I rutan Sparande, tryck på Hantera konton (tre prickar).
5. Tryck på Öppna konto, tryck på Öppna nytt ISK och följ instruktionerna. Klart!
Starta ett månadssparande i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på Månadsspara.
5. Tryck på Starta nytt sparande.
6. Välj om du vill månadsspara i fonder, på konto eller om du vill få Rådgivning om sparande.
7. Följ instruktionerna. Klart!
Starta ett månadssparande i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Spara och placera.
3. I den utfällda menyn, tryck på Månadsspara.
4. Välj om du vill månadsspara i fonder, på konto eller få Rådgivning om sparande.
5. Följ instruktionerna. Klart!
Köpa fonder i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på Fonder.
5. Välj en fond att köpa.
6. Tryck på Köp och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Köpa fonder i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Spara och placera.
3. I den utfällda menyn, tryck på Fonder.
4. I Fondlistan, leta fram och tryck på den fond du vill köpa.
5. Tryck på Köp och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Sälja fonder i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på det konto där fonden finns.
5. Tryck på fonden du vill sälja.
6. Tryck på Sälj och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Sälja fonder i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Spara och placera.
3. I den utfällda menyn, tryck på Översikt.
4. Tryck på det konto där fonden finns.
5. Tryck på fonden du vill sälja.
6. Tryck på Sälj och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Köpa aktier i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på Marknaden.
5. Välj ett värdepapper att köpa.
6. Tryck på Köp och lägg din order genom att följa instruktionerna
Köpa aktier i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Värdepapper.
3. I den utfällda menyn, tryck på Börsskärmen.
4. Leta fram och tryck på det värdepapper du vill köpa.
5. Tryck på Köp och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Sälja aktier i appen
1. Logga in i appen.
2. Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
3. Tryck på Spara och placera.
4. Tryck på det konto där värdepappret finns.
5. Tryck på det värdepapper du vill sälja.
6. Tryck på Sälj och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Sälja aktier i internetbanken
1. Logga in i internetbanken.
2. I menyn, tryck på Värdepapper.
3. I den utfällda menyn, tryck på Innehav.
4. Gå till värdepappret du vill sälja.
5. Tryck på Sälj och lägg din order genom att följa instruktionerna.
Övrigt
Lös in avi digitalt i internetbanken
För att kunna lösa in en utbetalningsavi från Ölands Bank digitalt, behöver du vara privatperson över 18 år, ha BankID, Mobilt BankID eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank. Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin som du fått hemskickad med posten.
- Logga in på olandsbank.se/kontoregister med ditt BankID eller säkerhetsdosa.
- Om du har internetbanken hos oss, gå in under Övriga tjänster. Annars ser du rubriken Utbetalningsavier i menyn efter att du loggat in.
- Tryck på Sätt in pengar från en utbetalningsavi.
- Ange det 10-siffriga IDK-numret som du hittar på avin i det nedre högra hörnet. Klicka sedan på Fortsätt.
- Välj konto för insättning i rullistan eller skriv in ditt kontonummer i en annan bank.
- Godkänn insättningen.
- Klart! Pengarna kommer in på det valda kontot senast nästa vardag. Spara din avi till dess att du ser insättningen på ditt konto.
Skriv ut dina kontoutdrag i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- Tryck på menyn, välj Konton.
- Välj det konto du vill ha kontoutdrag för.
- Under Filter väljer du den period du vill skriva ut och trycker på Sök.
- Tryck på Skriv ut. Klart!
Beställ kontoutdrag som är äldre än två år i internetbanken
- Logga in i internetbanken.
- Tryck på "Chatta med oss" som syns till höger på skärmen.
- Skriv “Kontoutdrag” i meddelandefältet och skicka.
- Tryck på "Beställa ett äldre kontoutdrag kostnadsfritt?"
- Svara på frågor och följ instruktionerna.
Skaffa Swish i appen
- Ladda ner appen Swish betalningar till din mobiltelefon.
- Logga in i appen.
- Tryck på Menyvalet (tre streck) längst upp på skärmen.
- Tryck på Profil
- Tryck på Swish.
- Tryck på Beställ Swish.
- Skriv in det mobilnummer du vill koppla till Swish.
- Tryck på Skicka verifieringskod – koden får du via sms.
- Fyll i koden och tryck på Fortsätt.
- Välj det konto du vill ansluta.
- Välj om du vill kunna Skicka och ta emot betalningar eller endast Ta emot betalningar.
- Tryck på Fortsätt.
- Läs igenom och acceptera villkoren.
- Fortsätt och Godkänn. Klart!