Varför valde du att söka dig till Ölands Bank?

— Jag såg det som en jättebra möjlighet då jag studerar i Kalmar och vill ha ett sidojobb som passar med utbildningen jag läser. Jag studerar ekonomi med inriktning redovisning/ekonomistyrning på Linnéuniversitetet i Kalmar.  

Vad jobbar du med i banken?

— Jag jobbar i kundservice där jag hjälper kunder som kommer in till banken med sina ärenden. Det kan vara frågor som rör alltifrån överföringar, uttag, insättning, Mobilt BankID och säkerhetsdosor. För det mesta är det ganska enkla ärenden.  

Hur ser en vanlig dag ut?

— Dagarna ser lite olika ut beroende på om jag jobbar under sommaren eller under studieperioden. En sommardag börjar jag vid 08.00 med att öppna upp kassan och förbereder inför att vi öppnar dörrarna för kunderna klockan 10.00. Bland annat brukar jag kolla min mejl och om det har dykt upp något nytt i form av nya ärenden, meddelanden från kollegor eller nyheter om banken. En kort fikapaus brukar jag också hinna med innan 10. Sedan hjälper jag kunderna med deras olika ärenden fram till klockan 13.00 när vi vanligtvis stänger. Efter vi har stängt dörrarna fortsätter vi med att göra ärenden som finns kvar och jag jobbar med andra uppdrag jag fått, som till exempel brevutskick till kunder. Därefter packar jag ihop för dagen och går hem vid 16.00.

— När jag jobbar en dag under studieperioden så börjar jag i stället klockan 10.00 och slutar vid 13.00. Då jobbar jag framför allt med att hjälpa kunderna med sina ärenden.

Vad är det bästa med ditt jobb?

— Kundinteraktionen. Det är kul att interagera med de kunder som kommer in till oss på kontoren och härligt att få hjälpa dem med sina ärenden. Det är också kundinteraktionen och den goda stämningen på jobbet som får mig att trivas så bra. Det gör att jag mår bra både på väg till jobbet och hem från jobbet.

Vad har du för intryck av banken som arbetsplats så här långt?

— Alla har varit väldigt trevliga och välkomnande sedan min första dag. Jag kände snabbt att jag skulle trivas att jobba i banken. Det finns en god arbetsmoral och alla är väldigt duktiga på sina jobb. Det är också en väldigt bra stämning mellan oss som jobbar här. Jag känner att jag alltid kan fråga efter hjälp om jag skulle stöta på något problem.

Har du lärt dig något nytt sedan du började här?

— Jag har lärt mig nya begrepp och vad de innebär, till exempel dödsbo, fullmakt, bouppteckning och vardagsekonomi. Jag har också lärt mig mer om tjänsterna som banken erbjuder, exempelvis de olika typer av konton som kunden kan skapa.