Sedan oktober 2023 har Martin Callenfors arbetat hos oss på Ölands Bank. Han är en av våra studentmedarbetare som arbetar i Team kundservice samtidigt som han läser programmet Internationella Affärer vid Linnéuniversitetet.
Berätta Martin, vad jobbar du med?
— Min främsta arbetsuppgift är att finnas tillgänglig i kassan för att hjälpa kunder som kommer in till oss men inte har bokat en tid. De kan behöva hjälp med alltifrån uttag, insättningar och överföringar till säkerhetsdosor och att skapa nytt Mobil BankID. Jag brukar också få generella frågor kring internetbanken.
Vad är det bästa med ditt jobb?
— Det är variationen av ärenden som jag får hantera på daglig basis. Eftersom jag gillar problemlösning så tycker jag det är jätteroligt att få hjälpa våra kunder med att lösa sina ärenden.
Kan du beskriva hur det är att jobba i Team kundservice?
— Vi har ett väldigt bra samarbete i teamet och tar ofta hjälp av varandra med olika ärenden. Det går inte en dag utan att vi frågar varandra om hjälp eller tips på hur kundens ärende kan lösas på bästa sätt. Här finns det ingen fråga som är för dum för att ställas. Vi alla har också viljan att lära av varandra, vilket jag tror beror på att vi jobbar med samma saker och stöter på liknande ärenden i vår vardag. Det gör att det blir naturligt att vi delar med oss av tips till varandra på hur vi löst ett ärende, vilket jag också upplever bidrar till att vi har en mer sammanhållen arbetsplats som kan ge alla kunder ungefär samma lösning på ärenden, säger han och fortsätter:
— En annan sak som jag tycker utmärker teamet är effektivitet, Oavsett hur stort ett ärende kan verka vara när kunden kommer in så har vi oftast möjlighet att lösa nästintill alla kunders ärenden innan de lämnar banken. Det är väldigt sällan som det finns något som kvar att lösa till dagen efter.
Vad har du för intryck av banken så här långt?
— Jag upplever att Ölands Bank är en väldigt familjär arbetsplats. Även om det största fokuset ligger på våra arbetsuppgifter och att ge våra kunder bästa service och bemötande, så finns det alltid plats för var och en av oss som jobbar här. Jag känner också att jag som student är väldigt uppskattad, både av mitt eget och övriga team.
Har du lärt dig något nytt sedan du började jobba på Ölands Bank?
— Något som jag inte visste innan jag började här är att banken över lag har väldigt många olika produkter. Det finns också så många fler dimensioner av en bank än bara bankkort och sparkonto. Jag har lärt mig mer kring bankens roll i samhället och kan själv se en tydligare koppling mellan vardagsliv och ekonomi.