Hoppa till textinnehållet

påverkas du som bankkund av corona

Coronaviruset förändrar hela tiden läget – både på börsen men också genom beslut om resor och liknande som ställs in. Därför har vi samlat information om vad som gäller och kommer löpande att uppdatera dig om läget om hur du som bankkund påverkas.  

Amorteringslättnader för privat- och företagskunder

I den extrema situation vi just nu befinner oss i möter banken dagligen många privat- och företagskunder som påverkas av effekterna av covid-19. Företag med likviditetsproblem och privatpersoner som varslas om uppsägning är särskilt utsatta. Vi erbjuder därför vissa amorteringslättnader för privat- och företagskunder. Har du eller ditt företag påverkats negativt av coronaviruset och behöver amorteringsbefrielse? Ansök via någon av länkarna nedan.

Vi bryr oss om dig!

För att begränsa smittspridning och vara rädda om våra medmänniskor följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ber alla att respektera dessa försiktighetsåtgärder på våra kontor. 

 

  • Om du har minsta tecken på förkylning eller sjukdom - stanna hemma. Ring oss istället på 0485-150 00.
  • Håll minst en meters avstånd till varandra, gärna mer
  • Om du besöker oss en tidpunkt då det är fem eller fler personer i kö i lokalen, ta då en kölapp och vänta utanför kontoret istället.

 

Vi kan genomföra många rådgivningar och möten över telefon. Boka en tid med någon av våra rådgivare så berättar de hur det går till.

Carina i kontorsmiljo

Resa i Corona-tider? Det här gäller

Corona-viruset förändrar hela tiden vad som gäller, inte minst när det kommer till resor. Har du en planerad resa eller funderar på att boka? Vi har samlat information om vad som gäller vid avbeställning och om du blir sjuk på resmålet.

A couple with suitcases in the city.

Mellan 13 och 18 år?

Från och med den 22 december har Freja eID en fungerande lösning för 1177

 

Freja eID kan du själv skaffa direkt i mobilen, utan att besöka något kontor.

 

Så här går det till (3 steg):

  1. Ladda ner appen "Freja eID" till din mobiltelefon.
  2. Registrera din e-post och väljer en 6-siffrig PIN-kod. Freja eID skickar ett e-postmeddelande för att verifiera din e-postadress.
  3. Skanna med mobiltelefonen in en ID-handling (Pass, Nationellt ID eller körkort), samt tar ett självporträtt/ID-foto med hjälp av Freja-appen.

 

Tänk på att skaffa en e-legitimation i tid!

För att exempelvis kunna boka tid för provtagning av covid-19 och sedan kunna hämta provsvaren på 1177.se Vårdguiden eller ansöka om ett körkortstillstånd behövs antingen ett fungerande BankID, Mobilt BankID, Freja sID eller Freja eID Plus. OBS! Mobilt SäkerhetsID fungerar inte.

 

Med ett Mobilt SäkerhetsID går det endast att logga in via bankens tjänster, och exempelvis inte tjänster som 1177 Vårdguiden, söka körkortstillstånd mm.

 

För att skaffa ett mobilt BankID till omyndig behöver vårnadshavare tillsammans med den omyndiga besöka ett av våra kontor när båda är fullt friska. Så se till att göra det i tid!

 

Kom ihåg att den som är snuvig, har hosta, feber eller andra symptom inte får besöka våra kontor.

 

Hör av dig till oss i tid så löser vi de tjänster du eller ditt barn behöver. Ring 0485-150 00.

Confident - female student outside school building with a bag on her shoulder

Stöd till dig som företagare

Många företag kommer att påverkas. För att mildra effekterna har regeringen lagt fram några förslag.

Covid-19 - Vanliga frågor och svar

Många hör av sig till oss nu med frågor i anslutning till coronaviruset covid-19. Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar.

Smarta apptips för en enklare vardag

Med omtanke om de riskgrupper som finns och för att undvika att coronaviruset sprids vidare ber vi dig som känner dig sjuk eller har rest till något av riskområdena att undvika våra kontor och istället använda vår app eller vår internetbank för att göra dina banktjänster.